- Reklama -aktuálně

Lidé odkládají už i nákupy spotřebičů, šetří

Podle průzkumu společnosti GfK totiž v posledním čtvrtletí loňského roku celkový obrat se zbožím dlouhodobé spotřeby na Slovensku meziročně poklesl o více než 2 procenta.

Hospodářská krize se již projevila iv nákupech zboží s dlouhodobou spotřebou.

Nejvýrazněji přitom poklesl prodej v sektoru foto a telekomunikací. Na druhé straně trh spotřební elektroniky, velkých domácích spotřebičů a IT vzrostl iv posledním čtvrtletí. Podle závěrů průzkumu GfK TEMAX Czech Republic navzdory zmiňovanému poklesu prodeje v závěru loňského roku, z celoročního hlediska zůstal prodej zboží dlouhodobé spotřeby v roce 2008 na stejné úrovni jako rok předtím.

Nejvíce padly fotoaparáty
Krize podle výsledků průzkumu nejvíce zasáhla trh telekomunikací a foto trh. „Stejně jako v předchozích čtvrtletích telekomunikační trhy zaznamenaly výrazný pokles. Tento sektor poklesl v posledním čtvrtletí v hodnotě o 12,7 % av celoročním srovnání s rokem 2007 o 9,4 %,“ uvádí GfK s tím, že důvody poklesu jsou zřejmě vysoká nasy trhu a výrazná cenová eroze.

V oblasti foto výrobků trh v meziročním srovnání let 2007 a 2008 poklesl o více než 10 % a dosáhl hodnoty 36,4 milionu. eur. Podle společnosti se přitom negativní vývoj v tomto segmentu prohlubuje, neboť v posledním čtvrtletí se obrat snížil až o 19 %.

Vánoce byly slabé
Navzdory těmto negativním výsledkům prodeje zaznamenalo několik odvětví i pozitivní výsledky. Například prodej malých domácích elektrospotřebičů zaznamenal celoroční přírůstek o 3,8 % a dosáhl hodnoty 76,35 milionu. eur.

„V prvním pololetí se tržby pohybovaly zřetelně nad úrovní předchozího roku, ale v době předvánočních nákupů, které jsou pro tento trh klíčové, ztratily tempo. To bylo jasné znamení přicházející krize,“ uvádí GfK. Růstový trend se zachoval také v segmentu velkých domácích elektrospotřebičů. Tento segment přitom v loňském roce meziročně vzrostl o 2,8 % na 236 milionů. eur.

„Prodej rostl i ve 4. kvartálu a ignoroval první signály přicházející krize. Bylo to díky dvoucifernému růstu v segmentu vestavných spotřebičů, který více než vykompenzoval ztráty z prodeje samostatných spotřebičů, jejichž průměrné ceny byly pod větším tlakem,“ vyplývá z průzkumu.

Elektroniku zatáhly televizory a notebooky
Pozitivní výsledky zaznamenal v loňském roce a také v jeho závěru sektor informačních technologií. V posledním čtvrtletí přitom vzrostl o 2,9%. Prodej notebooků zaznamenal dvouciferný nárůst, zvláště v důsledku rostoucí poptávky po malých levnějších noteboocích. Celkově přitom IT sektor v roce 2008 meziročně vzrostl o 2 %.

V oblasti spotřební elektroniky byly v loňském roce tahounem ploché televizory. Trh se spotřební elektronikou na Slovensku vzrostl v meziročním srovnání o téměř 6 % a dosáhl celkové hodnoty 242 milionů. eur. „Mírně pozitivní byl i vývoj v posledním čtvrtletí roku 2008. Tahounem růstu jsou ploché televizory, které jsou momentálně z hlediska obratu dominantním segmentem spotřební elektroniky,“ konstatuje GfK.

Další články autora

Comments

- Komerční sdělení-PR články

Nejnovější články